כיצד תוכלו להפיג את כאב הראש של גביית חובות העסק?

   

מי ממנהלי החברות והעסקים אינו מכיר את התסריט הבא: העסק מתפקד, המוצר או השירות נמכרים, והנה מגיע  יום התשלום ועימו התירוצים הקבועים: "חכו עוד קצת, מה קרה?" , "מה, לא קיבלתם? אבדוק בהנהלת חשבונות", "הצ'ק יצא היום בדואר, אם לא תקבל תוך כמה ימים, תודיע לי.." וכו. גם כאשר לאחר אינסוף טלפונים מגיע הצ'ק המיוחל, לא בטוח שהפרשה הסתיימה. תופעת  השיקים החוזרים בישראל ("הייתה לנו בעיה זמנית בבנק, בעוד כמה ימים נוציא לכם צ'ק חדש"), הפכה למכת מדינה. עפ"י פרסומים, חזרו עד כה בשנת 2004 יותר מארבעה מיליון צ'קים (יותר מ - 15 אלף ליום), בסכום כולל העולה על 20 מיליארד שקל. כיוון שצ'קים עדיין מהווים צורת תשלום בכשליש מהעסקאות במשק, מדובר בפגיעה ממשית באיכות החיים של מנהלי עסקים רבים, המדירה שינה מעיניהם.

 
כשהתשלום לא מגיע מתלבט איש העסקים בדילמה הקלאסית - לתבוע, או לא? בשאלה זו מעורבים שיקולים רבים: האם כדאי להרוס יחסים עם לקוח על מנת לקבל את התמורה המגיעה? האם הליכי הגבייה יועילו בכלל, או שיהיו בבחינת "השלכת כסף טוב אחרי כסף רע?" וכו'.
 
עו"ד יצחק אילת, מומחה ומבעלי המשרדים המובילים בישראל בתחום הגבייה, אומר כי הדעה הרווחת שהמוסדות המשפטיים אינם יעילים, כוללנית ואינה מדויקת.  ביקשנו ממנו לתרום מניסיונו ולרכז עבורנו מספר עצות בתחום זה, לטובת אנשי העסקים.
 
הכר את המשתמט
ראשית, ייתכן שכדאי במקרה מסוים "לחרוק שיניים" ולהימנע מפעולה. החלטה זו תהיה הגיונית בעיקר כשמדובר בלקוח ותיק ואמין העובר תקופה קשה ושיש סיכוי סביר לגביו כי ייחלץ ממנה. במצב זה, ניתן "לצבור נקודות זכות" על ידי הצעה לפריסה נוחה מאוד של החוב, אך יחד עם זאת עדיף כי במקרה כזה תלווה ההצעה גם בבקשה להעלאת רמת הביטחון של קבלת התשלומים (למשל ערבות אישית של בעל החברה לחובות החברה החייבת). במקרה של דחיית ההצעה, אפשר אולי לראות בכך סימן שבעל החברה החייבת בעצמו אינו מאמין ביכולתה לפרוע את חובותיה, ולהסיק את המסקנות המתאימות. מאידך, כאשר מדובר בלקוחות חד פעמיים או מזדמנים, א שמצבם הכלכלי מדאיג, אין להמתין זמן רב מידי לפני נקיטה בהליכים משפטיים. זאת, משום שנושים זריזים יותר ישתלטו  ראשונים על כל נכסי החייב ויצליחו להציל חלק מכספם. הליכים שיינקטו לאחר מכן, אכן יתכן שיהיו בבחינת ברכה לבטלה ובזבוז כספים לריק, ויגרמו לחיזוק ההשקפה כי הליכי הגבייה אינם יעילים.
 
דרוש עו"ד מומחה
קיימת בציבור נטייה להאשים את המערכת המשפטית בכישלון
הליכי הגבייה (הן את מערכת בתי המשפט והן את מערכת ההוצל"פ). אולם מוסדות אלה אינם יכולים "לסחוט מים מאבן" ולהעניק עזרה נגד חייב חסר כל, כאשר התובע עצמו לא דאג לביטחונות כלשהם. בנוסף, מערכת ההוצאה לפועל אינה יוזמת פעולות מעצמה, ולכן יש ליזום ולבקש כל פעולה בנפרד (עיקולים, עיכובי יציאה מהארץ וכדומה). במילים אחרות, יש להיעזר בעו"ד מומחה, אשר ידע לטפח את תיק ההוצאה לפועל ולהפעיל את הכלים המשפטיים המתאימים.
 
מדיניות אשראי וזירוז הליכים
נכון שהתעקשות על קבלת ביטחונות מהלקוח עלולה לפגוע במאמצי השיווק, בעיקר בשוק תחרותי. אולם עו"ד אילת מדגיש כי רצוי  לקבוע מדיניות אשראי על פי סוגי הלקוחות וגובה הסכומים, ולהיעזר לשם כך במקורות מידע חיצוניים, כגון  חברות מחקר עסקי. כך למשל ניתן כמדיניות להתנות מתן אשראי מעל סכום מסוים בביטחונות. כמו כן ניתן לדרוש קבל ערבות אישית לצ'ק המתקבל מחברה מזדמנת חד פעמית (ניתן לקבל חתימת ערבות בגב הצ'ק). פנייה של לקוח לספק מתחרה, בשל העובדה שספק זה נוח יותר מבחינת דרישת הביטחונות, מתגלה לעיתים קרובות כ"מזל משמיים".
 
מסמכים מסודרים המעידים על ההתקשרות העסקית יסייעו בזירוז ההליכים המשפטיים. הנטייה בבתי המשפט כיום היא לזרז ולקצר  את ההליכים ככל שמדובר בתביעות בהן דרגת הוודאות בעצם החוב גבוהה. כך למשל, תביעות הנתמכות במסמכים המעידים על החוב, כגון תעודות משלוח חתומות, הזמנות והסכמים חתומים, ערבויות וכדומה, יכול שיטופלו בהליכים מקוצרים בבתי המשפט, ואפשר שלא תינתן לנתבעים אפילו רשות להתגונן. אגב, בעתיד הקרוב ניתן יהיה לפתוח חלק מתביעות "ודאיות" אלו ישירות במערכת ההוצאה לפועל, ללא מעבר בבתי המשפט כלל. המסקנה היא כי יש לדאוג לקיומה של מערכת מסמכים ראויה, כזאת שתזכה בעת צרה את התובע בהליכים מזורזים שיקדמו את הגבייה.
 
עו"ד מיומן בגבייה ישאף, בהתאם לנסיבות, להפעיל הליכים שונים, חלקם בשלבים מוקדמים, שיסייעו בגביית החוב הן בבית המשפט והן בהוצאה לפועל. כך ניתן לבקש פעולות מיוחדות, כגון עיקולים ותפיסת מסמכים ונכסים בעת ולעיתים אף לפני הגשת התביעה, על מנת למנוע את "העלמם", הקפאת נכסי החייבים בחו"ל, עיכובי יציאה מהארץ, כינוסי נכסים, פקודות מאסר, צווי הבאה, חקירות יכולת וכו'. החוק מעניק לעורכי הדין כלים שבאמצעותם ניתן לפעול ביעילות כל עוד, כאמור, יש ללקוח מסמכים ובטחונות, והוא פעל בזריזות.
 
הכה את המומחה
ההתפתחויות הטכנולוגיות לא פסחו גם על תחום הגבייה, וכיום מופעלות תוכנות מתוחכמות לזירוז וייעול הליכים, כגון עיקולי רכבים, עיקולי בנקים ומוסדות פיננסיים בלחיצת כפתור, וכן קשר ישיר לבתי המשפט ולשכת ההוצאה לפועל, והכל באמצעות תקשורת מחשבים. כמו כן, משרדי עורכי דין קשורים עם חברות חקירה, חברות מידע עסקי ועם מעקלים בעלי רשיון לשם ביצוע מהיר של ההליכים. כיוון שבתחום זה מקובל ממילא ששכר הטרחה  של עורך הדין המטפל קשור בדרך כלל, בצורה זו או אחרת, בהצלחה של הליכי הגבייה, שיקולי בחירת עורך הדין צריכים אם כך להתמקד, בעיקר בניסיונו ומידת מיומנותו. הליכי גבייה משפטית הם עניין למומחיות בדומה לכל ענף משפטי אחר, ומקובל שעורכי דין שאין זה עיסוקם מעבירים לעורכי דין העוסקים בגבייה את הטיפול במימוש פסקי הדין בהם זכו. לפי כך, יש להקפיד ולבחור במשרד שזוהי מומחיותו.
 
משרד עו"ד אילת הוא משרד מסחרי העוסק בגבייה זה 18 שנה, כולל 12 איש ומייצג חברותת רבות ומוסדות גדולים במשק, בחלקם על בסיס outsourcing כגון חברות ביטוח, בנקים, חברות תקשורת, חברות שירותי דרך ומוסדות אקדמיים. פרטים בטלפון 03-5610454 פקס: 03-5610455. דוא"ל office@eilatlaw.co.il .
 
פורסם ב"אטמוספירה", מגזין "אל - על", חודש דצמבר 2004.
 
 
 
רח' דרך מנחם בגין 55, תל אביב- 67133
טל. 03-5610454 פקס. 03-5610455
משרדנו חבר בארגונים הבינלאומיים:
 
  משרדנו מיוצג במדינות אלו:
Guyana Isle of Man Macedonia Mali Malta Martinique Mauritania Mauritius Namibia Netherlands New Zealand Nigeria Norway Panama Papua New Guinea Paraguay Peru Philippines Poland Portugal Puerto Rico Romania Russian Federation Salvador Samoa Senegal Singapore South Africa Spain Sri Lanka Swaziland
 
     





בניית אתרים - ג'ינט פיתוח